POP Solutions zet zich continu in voor een duurzame bedrijfsvoering.
POP Solutions behaalde vorig jaar opnieuw een gouden EcoVadis-medaille voor zijn MVO-initiatieven en coachte nu gloednieuw zusterbedrijf en permanent POS-specialist Kozmoz naar een tweede zilveren medaille.
De evaluatie van onafhankelijk beoordelaar EcoVadis is een belangrijke internationale indicator op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Een EcoVadis-medaille is vandaag een soort ‘license to operate’,” legt Thierry Pauwels, Sustainability Manager bij POP, uit. “Het is een vinger aan de pols voor ons, maar het is ook essentieel om te kunnen deelnemen aan tenders én om onszelf te kunnen meten met de concurrentie.” Bedrijven met een hogere EcoVadis-rating kunnen onder meer sterkere garanties bieden wat betreft milieu-impact en ethiek. EcoVadis is de meest vertrouwde zakelijke duurzaamheidsrating ter wereld. “Dat wil zeggen: geen greenwashing, maar concrete acties die écht bijdragen aan een betere wereld.”
Vóór de meerderheidsparticipatie van POP behaalde Mechels permanent POS-specialist Kozmoz een EcoVadis-score van 43/100: net niet genoeg voor een bronzen medaille. “We hechtten bij Kozmoz veel belang aan een verantwoorde bedrijfsvoering, maar ons engagement was niet altijd aantoonbaar,” aldus Dirk De Win, Managing Partner en CEO bij Kozmoz. “Dankzij het team van Thierry konden we alles concreet maken.” In mei 2024 werden onze inspanningen voor het tweede jaar op rij bekroond met een silveren EcoVadis-medaille. De score van 66/100 plaatst Kozmoz in de top 15% van alle beoordeelde bedrijven in de sector van Reclame & Marktonderzoek hijst.
De zilveren medaille van Kozmoz is volgens Thierry Pauwels nog maar het begin. “In 2024 willen we het gat tussen Kozmoz en POP Solutions verder dichten. In 2025 gaan we naar de volledige integratie van ons MVO-beheer.” En dat is niet alleen goed nieuws voor de planeet maar ook voor de klanten van de groep. “We werken momenteel onder meer aan een oplossing waarbij klanten de ecologische voetafdruk per product zullen kunnen raadplegen. Met dit soort initiatieven maken we het keer op keer eenvoudiger voor onze klanten om te kiezen voor milieuvriendelijke alternatieven, om de ecologische voetafdruk van hun POS-materiaal te verkleinen én om hun imago te boosten in termen van sociaal engagement.”
Een maatschappelijk verantwoord POS-project opstarten? Neem hier contact met ons op.