Afgelopen maand mei vierde Kozmoz zijn 20-jarig bestaan! Het was alweer in 2004 dat Bart Claeys en Dirk De Win de handen in elkaar sloegen om samen een bedrijf op te starten voor het ontwerpen en fabriceren van permanent POS-materiaal. Maar waarom de naam KOZMOZ? In die tijd waren er een aantal organisaties, die ‘International’, ‘Euro’ of ‘Benelux’ in hun bedrijfsnaam hadden opgenomen. Maar wij zagen het nog grootser: de kosmos! Om deze ambitieuze visie van grootsheid en differentiatie nog extra kracht bij te zetten, besloten beide partners de ‘S’ te vervangen door een ‘Z’. Kosmos staat in het Grieks trouwens voor orde – als tegenhanger van chaos – en goede organisatie is een van de grootste troeven van het bedrijf!
In die tijd waren er een aantal organisaties, die ‘International’, ‘Euro’ of ‘Benelux’ in hun bedrijfsnaam hadden opgenomen. Maar wij zagen het nog grootser: de kosmos! Om deze ambitieuze visie van grootsheid en differentiatie nog extra kracht bij te zetten, besloten beide partners de ‘S’ te vervangen door een ‘Z’. Kosmos staat in het Grieks trouwens voor orde – als tegenhanger van chaos – en goede organisatie is een van de grootste troeven van het bedrijf!
Eind 2004 maakt Kozmoz al een omzet van twee miljoen euro. Het kent dan twee belangrijke samenwerkingen: met Omega Pharma voor de Bodysol display en met Associated Weavers voor hun eerste project: de Butterfly display. Als oudste klant draagt Associated Weavers het klantnummer 001, en de onderneming is ons al die tijd trouw gebleven!
In 2008 zet Kozmoz een volgende stap in zijn ontwikkeling, met een team dat inmiddels is uitgebreid tot acht personen en een verhuizing naar de Brusselsepoortstraat 23 in Mechelen. Al deze veranderingen staan symbool voor de continue groei en het succes van het bedrijf in de sector van de permanente POS-materialen.
Tot dan toe waren de leveranciers voornamelijk afkomstig uit de Benelux en Oost-Europa, maar in 2006 wil Kozmoz het groter aanpakken. Het bedrijf gaat op zoek naar nieuwe partners in China. Na een rondreis ter plekke met de hulp van een sinoloog – wat essentieel is om de Chinese cultuur en markt te begrijpen – worden een aantal leveranciers geselecteerd om tests mee uit te voeren. Kozmoz besluit al snel om met een eerste leverancier te gaan samenwerken aan een groot project voor Omega Pharma. En met succes! In sommige apotheken wordt onze display BIBI tot op vandaag nog steeds gebruikt!
Geleidelijk aan komen er nog meer waardevolle partnerschappen tot stand. Dankzij de nauwe banden tussen de CEO’s kan het businessmodel met China worden geconsolideerd en werkt Kozmoz nog altijd met dezelfde leveranciers als die met wie het bedrijf zijn Chinese avontuur was begonnen!
In 2010 telt Kozmoz al een vijftiental medewerkers. Haar portfolio omvat gerenommeerde klanten met zusterondernemingen in het buitenland, zoals Akzo Nobel (klant sinds 2006), AB InBev, Jet Import of Intergamma. Het bedrijf blijft de tien daaropvolgende jaren bloeien en komt ook de post-covid-periode ongehinderd door, want de pandemie heeft in China geen gevolgen gehad voor de productie. In 2021 bereikt Kozmoz zelfs een recordomzet van 7,8 miljoen euro!
Het jaar daarop legt Kozmoz contact met POP Solutions, marktleider voor kartonnen POS-materiaal. Drie ontmoetingen later, in 2023, wordt Kozmoz het zusterbedrijf van POP, met een plan voor vijf jaar.
Beide bedrijven delen eenzelfde visie: unieke POS-oplossingen ontwerpen die in het teken staan van creativiteit en design. Wat dat betreft wil POP dat Kozmoz aan het roer blijft staan en verantwoordelijk blijft voor het algemene en commerciële management, zodat enerzijds de dynamiek en de innovatie binnen beide entiteiten kunnen worden bewaard en anderzijds mogelijke synergieën worden geoptimaliseerd.
Dankzij deze samenwerking kunnen we als groep de hele waaier van POS-oplossingen aanbieden en onze klanten nog meer service bieden. De ultieme droom van ‘one-stop shopping’ – of, beter nog: ‘one-stop POSsing’ – wordt nu echt werkelijkheid.
Dirk De Win, medeoprichter van Kozmoz
Via deze strategische unie biedt Kozmoz POP een internationaal netwerk van kwaliteitsleveranciers en expertise op het vlak van premiumdisplays, om de afdeling permanent materiaal mee te versterken. Van haar kant deelt POP Solutions haar nowhow voor de productie van displays van karton en multimaterialen. Ook laat het Kozmoz profiteren van de kleine en middelgrote series die het dankzij haar lokale productie kan leveren. Kozmoz kan bovendien een beroep doen op de interne diensten van POP, zoals de afdelingen Marketing en Sustainability. Dat heeft het bedrijf voor het tweede opeenvolgende jaar een zilveren EcoVadis-medaille opgeleverd.
Voor de klanten betekent de complementariteit van de twee bedrijven een breder serviceaanbod, met een one-stop shop waar ze een groot assortiment complete en geïntegreerde POS-oplossingen vinden. Dankzij de flexibiliteit in inzetbare materialen en productielocaties kan nog beter worden tegemoetgekomen aan de specifieke behoeften van elke klant, tot grotere tevredenheid van alle drie de partijen! Zo heeft bijvoorbeeld Makita, een klant van POP, bestellingen kunnen plaatsen in China, terwijl Rainpharma of Paul Hartmann, klanten van Kozmoz, toegang hebben gekregen tot kartonnen displays.
Een nieuw groeitijdperk dient zich aan Kozmoz! De associatie met POP Solutions is een grote stap in de richting van almaar meer innovatie. Door hun krachten en expertises te bundelen, hopen POP en Kozmoz marktleider voor permanente displays te worden en esthetische premiumoplossingen te leveren.
20 jaar, dat verdient een feestje!
Woow, 20 jaar Kozmoz zijn echt voorbijgevlogen!
Wat een reis hebben we samen gemaakt! We hebben zoveel mooie en onvergetelijke momenten beleefd: van die allereerste bestelling die binnenkwam tot de verre reizen en de inspirerende mensen die we hebben ontmoet.
Het harde werken en het samen realiseren van onmogelijke dingen hebben ons sterker gemaakt.
Maar laten we ook de memorabele kerst- en andere feestjes niet vergeten!
De uitstapjes met ons team naar Rome, Marrakech, Barcelona (en we vergeten er ongetwijfeld nog een heleboel) zijn herinneringen die we voor altijd zullen koesteren. Deze momenten hebben ons niet alleen dichter bij elkaar gebracht, maar ook onze passie voor wat we doen aangewakkerd.
Maar we zijn nog lang niet klaar! Er ligt nog zoveel moois in het verschiet. Laten we samen de komende 20 jaar net zo succesvol maken!
Een grote dank aan het hele Kozmoz team, onze geweldige klanten en leveranciers. Jullie maken deze reis mogelijk!
Op naar de volgende 20 jaar vol avontuur en groei!
Dirk De Win, medeoprichter van Kozmoz